• درباره ما
  • ارتباط با ما
  • وبگاه های استان اصفهان
امروز:
چهارشنبه, مهر ۳۰, ۱۴۰۴
پایگاه خبری اصفهان رسانه
اصفهان رسانه -اخبار ایران -اخباراستان اصفهان و شهرستانهای اصفهان- پایگاه خبری اصفهان رسانه-اصفهان فقط اصفهان نیست
اصفهان رسانه -اخبار ایران -اخباراستان اصفهان و شهرستانهای اصفهان- پایگاه خبری اصفهان رسانه-اصفهان فقط اصفهان نیست
  • صفحه نخست
  • ایران
  • استان اصفهان
    • دهاقان
    • خوانسار
    • تیران و کرون
    • کاشان
    • گلپایگان
    • چادگان
    • فریدون شهر
    • خمینی شهر
    • شاهین شهر
    • فریدن
    • فلاورجان
    • سمیرم
    • مبارکه
    • نجف آباد
    • زرین شهر
    • شهرضا
    • گلپایگان
    • اردستان
    • کوهپایه
    • برخوار
    • آران و بیدگل
    • نطنز
    • جرقویه
    • نائین
    • هرند
    • خوروبیابانک
    • بوئین و میاندشت
  • مجلس
  • سیاسی
  • سلامت
  • فرهنگ
  • سلامت
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • فناوری
  • کشاورزی
  • صفحه نخست
  • ایران
  • استان اصفهان
    • دهاقان
    • خوانسار
    • تیران و کرون
    • کاشان
    • گلپایگان
    • چادگان
    • فریدون شهر
    • خمینی شهر
    • شاهین شهر
    • فریدن
    • فلاورجان
    • سمیرم
    • مبارکه
    • نجف آباد
    • زرین شهر
    • شهرضا
    • گلپایگان
    • اردستان
    • کوهپایه
    • برخوار
    • آران و بیدگل
    • نطنز
    • جرقویه
    • نائین
    • هرند
    • خوروبیابانک
    • بوئین و میاندشت
  • مجلس
  • سیاسی
  • سلامت
  • فرهنگ
  • سلامت
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • فناوری
  • کشاورزی

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

اصفهان-در نمایشگاه «تار و پود» گالری دیدار ، ناصر نورمحمدزاده با تلفیق نقاشی اکرلیک و نخ فرش، چهره زنان، طرح‌های عشایری و اسطوره‌های شاهنامه را درهم تنیده...

کد خبر :10685 مهر 29, 1404
چاپ
0 نظر

اصفهان رسانه، گروه استان‌ها- کوروش دیباج: در جهان امروز که مرز میان صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی بیش از هر زمان دیگری درهم‌تنیده شده است، بازخوانی مفاهیم بومی و سنتی در قالب زبان‌های نوین بصری، جایگاهی ویژه در هنر معاصر یافته است. فرش ایرانی، با نقش‌ها و رنگ‌های خود، نه‌تنها سندی از تاریخ زیباشناسی مردمان این سرزمین است بلکه بازتابی از هویت فرهنگی، حافظه جمعی و حضور نادیده‌

زنان در تاروپود تاریخ است. از همین منظر، فرش دیگر صرفاً یک «بافت» نیست؛ روایتی است از زیستن، صبوری، و نظم شاعرانه‌ای که در گره‌به‌گره آن، داستانی انسانی نهفته است.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

ناصر نورمحمدزاده، هنرمند باسابقه نقاشی معاصر ایران، با نمایشگاه تازه‌اش با عنوان «تار و پود» در گالری دیدار، به همین جغرافیای فرهنگی بازگشته است. او در این مجموعه، با بهره‌گیری از نقاشی اکرلیک، کلاژ نخ و نقش‌مایه‌های فرش ایرانی، به گفتگویی میان نقاشی، بافت و هویت می‌پردازد؛ گفتگویی که در آن، چهره زنان، اسطوره‌های شاهنامه و طرح‌های عشایری درهم تنیده‌اند تا استعاره‌ای از پیوستگی زن، زمین و فرهنگ ایرانی شکل گیرد.

گفتگویی که در پی می‌آید حاصل دیدار ما با این هنرمند پیشکسوت است؛ هنرمندی که بیش از پنج دهه در عرصه نقاشی فعال بوده و آثارش در ایران، آمریکا، چین و آفریقای جنوبی به نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران
ناصر نورمحمدزاده، نقاش

برای آغاز گفتگو از شما می‌خواهم درباره‌ی پیشینه فعالیت‌های هنری‌تان و مسیر رسیدن به نمایشگاه «تار و پود» بفرمائید.

من متولد سال ۱۳۳۲ هستم و از دهه پنجاه تا امروز در حوزه نقاشی فعالیت دارم. تاکنون بیش از صد نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور داشته‌ام؛ از جمله در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبا در سعدآباد، و چند کشور دیگر از جمله آمریکا، چین و آفریقای جنوبی. مجموعه «تار و پود» حاصل چند سال کار و تأمل بر روی مفهوم «بافت» و هویت ایرانی است.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

عنوان «تار و پود» به‌ظاهر اشاره‌ای به فرش دارد، اما در آثار شما به مفهومی استعاری هم بدل شده است. این ایده از کجا شکل گرفت؟

من در خانواده‌ای بزرگ شدم که فرش و بافت بخشی از زندگی روزمره بود. مادرم بافنده بود و من از کودکی با صدای دار قالی بزرگ شدم. بعدها که به نقاشی پرداختم، همیشه حس می‌کردم آن بافت‌ها و گره‌ها در ناخودآگاهم باقی مانده‌اند. سه سال پیش، تصمیم گرفتم آن حس و خاطره را با زبان نقاشی زنده کنم؛ یعنی نقاشی‌هایی که نه صرفاً تصویر، بلکه خودِ بافت و تار و پود را در درونشان حمل می‌کنند.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

ایده تلفیق نقاشی اکرلیک با کلاژ نخ چطور به وجود آمد؟

تجربه‌ای کاملاً شخصی بود. همیشه فکر می‌کردم رنگ و نخ می‌توانند مثل دو زبان متفاوت، اما هم‌ریشه، با هم گفتگو کنند. نخ در کار من نقش «خاطره» را دارد؛ چیزی که به نقاشی عمق و بافت واقعی می‌دهد. همان‌طور که در فرش، «تار» پایه کل ساختار است، در آثار من هم «تار» استعاره‌ای از پیوند، استمرار و حافظه‌ی فرهنگی است.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

چرا فرش را به‌عنوان محور مفهومی انتخاب کردید؟ آیا آن را نماد هویت ایرانی می‌دانید؟

بدون تردید. فرش یکی از ژرف‌ترین مظاهر هویت ایرانی است؛ هنری زنانه، زمینی و تاریخی. هنوز در بسیاری از روستاها و عشایر، زنان از کودکی یاد می‌گیرند برای جهیزیه‌شان قالی ببافند. در واقع، آن‌ها تاریخ را می‌بافند. فرش برای من مثل یک متن است که باید دوباره خوانده شود؛ هر گره آن واژه‌ای است از شعرِ زندگی ایرانی.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

در مجموعه «تار و پود» علاوه بر طرح‌های فرش، چهره زنان و صحنه‌هایی از شاهنامه نیز دیده می‌شود. این ترکیب چه پیوندی دارد؟

به نظرم زن ایرانی همان «تار» اصلی در بافت فرهنگ است. در عین حال، اسطوره‌های شاهنامه نیز ریشه در همین جهان دارند. وقتی از نبرد رستم و سهراب یا چنگ اسفندیار سخن می‌گویم، در واقع از قدرت و صلابت درونی انسان ایرانی حرف می‌زنم. در آثار من، زنان نه به‌عنوان چهره‌هایی تزئینی، بلکه به‌مثابه راویان این فرهنگ حضور دارند.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

بسیاری از نقاشی‌های شما زنان را از پشت یا در حالت‌های نیمه‌پنهان نشان می‌دهند. آیا این انتخاب جنبه نمادین دارد؟

بله. برای من این چهره‌ها نمایانگر «حضور نادیده» زنان‌اند؛ همان‌هایی که قرن‌ها هنر را آفریده‌اند، اما نامشان در تاریخ نیامده است. در بسیاری از آثارم، زن در تار فرش تنیده شده است، چون او خودِ تاروپود زندگی است.

کنترل مرز میان چهره انسانی و نقش تزئینی در این آثار دشوار است. این تعادل چگونه شکل گرفت؟

همان‌طور که در فرش، میلیون‌ها گره کنار هم تصویر می‌سازند، من هم تلاش کرده‌ام در نقاشی بافتی مشابه ایجاد کنم. هر لایه رنگ، هر رشته نخ، بخشی از چهره می‌شود؛ گویی چهره از دل فرش بیرون می‌آید. یکی از کارهایم را به یاد مادرم ساخته‌ام و کنار آن بیتی از شعر قدیمی نوشته‌ام:

«این خانه که آراسته است، نیمی ز عمرِ طفلکی کاسته است.»

برای من این بیت یادآور رنج و زیبایی هم‌زمان بافندگی است.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

در کارهایتان نوعی بازنگری در هنر عشایری دیده می‌شود. این انتخاب چقدر آگاهانه بود؟

بسیار آگاهانه. هنر عشایر برای من جوهره اصالت است. آن‌ها بدون آموزش آکادمیک، با حسی غریزی و شاعرانه، نمادهایی مثل درخت، خورشید یا پرنده را در بافت وارد می‌کردند. من از همان سادگی و صداقت الهام گرفتم؛ از این‌که چطور هنری بی‌ادعا می‌تواند عمیق باشد.

نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران

در نهایت، پیام نمایشگاه «تار و پود» چیست؟

می‌خواهم بگویم فرش فقط زیرانداز نیست، بخشی از حافظه فرهنگی ما است. با رواج فرش‌های ماشینی، بیم آن می‌رود که این هنر دست‌ساز و روح‌دار از میان برود. نمایشگاه من نوعی یادآوری است؛ اینکه مراقب تاروپود فرهنگمان باشیم، چون اگر این تار بگسلد، پودِ هویت هم از هم می‌پاشد.

برچسب ها:

اصفهان

هیچ نظر! یکی از اولین.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

بسته خبری ۲۹ مهرماه خبرگزاری مهر استان کردستان
سقوط یک خودرو در عمق ۳ متری گودبرداری در مشهد
مقابله با گرد و غبار سراجه مستلزم همکاری همه دستگاه‌های...
۴۶ سناتور خطاب به ترامپ: با الحاق کرانه باختری به...
ترامپ: هنوز تصمیم نگرفته‌ام که با پوتین دیدار کنم یا...
شیشه‌فروش از آسیب ۱۶۴ منزل و ۱۹ بنای تاریخی در...
لیگ قهرمانان آسیا – سپاهان ایران و آخال ترکمنستان
شیشه فروش:تنها ۱۱درصد سدزاینده‌رود آب دارد؛کاهش چشمگیرمنابع آبی اصفهان
عارف حاجی‌عیدی: با تمام وجود برای سپاهان بازی می‌کنم
آقایی‌پور: هواداران همیشه پشتیبان ما هستند

سیاسی

کسب مقام نخست مسابقات سراسری شطرنج کارکنان سازمان دامپزشکی کشور...
وزیر جهاد کشاورزی: ثبت‌جهانی روستاهای ایرانی، نقطه‌عطفی در پیوند کشاورزی...
۴۰۰ تن محصول باکیفیت از باغات پیشرو اصفهان ثمره اصلاح...
رونق کشت «ساگیتا» با عملکرد برداشت ۳۰ تن در هر...
آغاز برداشت زرشک از ۵۰ هکتار از باغات فریدونشهر
دیدار مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با فرماندار شهرستان تیران...
انتصاب مهندس سیدمحمد واقفی به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان...
معاون توسعه روستایی رئیس‌جمهور: وقتی دولت تسهیلگر شود، ۳۰۰ هزار...
آغاز روشنی چاه‌ها با انرژی خورشید: نخستین مزرعه خورشیدی ۱۵...
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور...

سیاس روز

بسته خبری ۲۹ مهرماه خبرگزاری مهر استان کردستان
سقوط یک خودرو در عمق ۳ متری گودبرداری...
مقابله با گرد و غبار سراجه مستلزم همکاری...
۴۶ سناتور خطاب به ترامپ: با الحاق کرانه...
ترامپ: هنوز تصمیم نگرفته‌ام که با پوتین دیدار...
شیشه‌فروش از آسیب ۱۶۴ منزل و ۱۹ بنای...
لیگ قهرمانان آسیا – سپاهان ایران و آخال...
شیشه فروش:تنها ۱۱درصد سدزاینده‌رود آب دارد؛کاهش چشمگیرمنابع آبی...

ایران

صدور مجوز برای خرید ۲ فروند هواپیمای ایرباس
بقایی: مشهد میزبان دومین اجلاس بین‌المللی دیپلماسی استانی...
لاورنتیف با عراقچی دیدار کرد
خلف‌اف با عراقچی دیدار کرد
لاریجانی: سوءاستفاده آمریکا و اسرائیل از آسمان عراق...
گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه و دبیرکل سازمان...
تبریک سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت انتخابات ریاست‌...
غریب‌آبادی:ظرفیت بالایی برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان...
اجتماعی 637
اصفهان 2147
اقتصادی 40
ایران 1041
تیتر یک 234
دسته‌بندی نشده 7
رهبری 228
سلامت 56
سیاسی 234
شهرستان ها 3
فرهنگ 139
فناوری 118
کشاورزی 42
مجلس 24
ورزشی 89
طراحی و تولید پایگاه خبری اصفهان رسانه  

تمامی حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی من محفوظ می باشد.